Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 22. heinäkuuta 2013

Autotalli nousee - osa1

Blogi kirjoitukset ovat harventuneet kun talo on valmiimpi. Nyt on aika taas avata sanaista arkkua ja kirjoittaa uutta tekstiä kun autotalli on valmistumassa.

Projekti on tarkemmin autotalli + katos, erillisellä käyntiovella. Autotalliin tulee yhtenäinen iso tila jossa ei ole tarkoitus autoa säilyttää :). Satunnaiseen näpertelyyn ja autotalli romujen säilytykseen. Lämmöt tulee todennäköisesti edullisella ilmalämpöpumpulla mutta lattiaan vedän varalta myös vesiputket. Kosteuden poisto automaattisella tehostetulla puhaltimella (PAX?) ja muuten painovoimainen ilmanvaihto (mahdollisesti kevyellä puhaltimella avustettuna). Pari PC:tä nörtillä tulee tietysti pörisemään myös autotalliin. Mahdollisesti myös lämpökanaali tulevaa varten talon tekniseen tilaan...

Suunnittelu ja tarjoukset

Autotalli projekti lähti siitä että ensin pohdittiin millä ratkaisulla toteutusta lähdetään tekemään. Tähän vaikuttavia tekijöitä olivat: raha sekä vähäinen aika.

Vaihtoehtoina olivat:
- Kappaletavarasta (ei juurikaan omaa puutavaraa)
- Precut
- Pienelementeistä (useita toimittajia)
- Suurelementistä

Aikani tarjouksia ja paketteja laskeskeltuani tulin siihen tulokseen että pien- tai suurelementit eivät tule ainakaan kalliimmaksi kuin alkaa kuskaamaan tavaraa rautakaupasta kappaletavarana ja sopivaa precut pakettiakaan ei oikein löytynyt (se mikä löytyi oli huomattavasti kalliimpi). Elementit säästäisivät lisäksi aikaa ja talli saadaan nopeasti sateelta suojaan joten runko on taatusti kuiva.

Tarjouksia laitoin useammalle toimittajalle ja valinta kohdistui SF-rakentajien: kat-tava-a malliin. http://www.rakentava.fi/mallisto/kat-tava-a-2s.html

Maatyöt

Hiekan/kivituhkan siirrossa meillä oli lainassa Avant etukuormaajalla. Avantilla teimme kaikki siirtotyöt murskeesta eteenpäin ja avant mahtui viemään myös sisätäytön perille asti autotalliin ja katokseen. Tuo oli todella näppärä kone jota pystyi vielä siirtelemään itse peräkärryllä. Tuo on myös huomattavasti ketterämpi kuin kaivinkone + jättää vähemmän vahinkoa. esim jälkiä nurmikkoon.

Itse autotallin pohja rakentui seuraavasti. Alla tärytetty murskepatja johon tärytettiin kivituhkasta tasattu peti anturamuotille. Suosittelen kivituhkaa muotin alle jos pohja pitää oikaista. Oikaisu on todella helppoa ja tulee helposti kantava/kova. Tämän jälkeen muottien kasaus ja muotit tuettiin hiekalla molemmin puolin ja sisäpuolelta laudoilla niin ettei muotit painu kasaan.

Antura, perustus

Anturamuotit teimme vastaavasti kuin talossamme, eli xps levystä sahailtiin sopivat palat ja ne ruuveilla ja uretaanilla kiinni toisiinsa. Suosittelen lämpimästi muottia xps:stä. Siinä saa samoin kustannuksin muotin (vrt. lauta muottiin) ja samalla villasukan anturan ympärille. Anturan valu tuli tuosta naapuri betoniasemalta. Perustus tehtiin harkoista. 200 + 125.

Elementtien ja ristikoiden pystytys

Elementtien pystytys alkoin perjantaina noin klo 12:30. Ensin levitettiin huovat harkkojen päälle ja elementit alkoivat nousta. Nurkkaratkaisu oli tehty fiksusti niin että nurkkat osuivat helposti oikealle kohdalle. Kuski nosti vielä kattoristikot ylös nipussa ja pääsi ajelemaan pari tuntia elementtien nostosta takaisin päin. Elementit olivat siis tässä vaiheessa jo pystyssä ja alettiin asentelemaan kattoristikoita paikoilleen. Ristikot olivat vähän hitaampi asentaa kuin seinät mutta nekin oli jo tukevasti katolla noin klo 19:00. Seuraavana päivänä meni vielä muutama tunti aluskatteen asennuksessa ja sen jälkeen talli olikin jo säältä suojassa.

Sisäpuoliset työt

Seuraavaksi talliin ja autokatokseen ajettiin sisätäytöt Avantilla ja sen jälkeen asentelemaan tuulensuojalevyjä. Ne asennetaan seiniin näppärästi sisältäpäin.

Seuraavaksi...

Ikkunat, käyntiovi, lattiaan eristykset, sähköjen vedot, lattian valu, eristys, katon kipsit, nosto-ovi. Näistä lisää myöhemin osassa 2 :)








2 kommenttia:

  1. Onko tuo valmis finnfoam muotti vai ihan vaan peruslevyistä tehty ? t. Pekka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Peruslevyistä sirkkelöity. 100mm ruuveilla ja urtsulla kasattu. Yhdestä levystä tulee 3 suikaletta joten hukkaa ei synny. 7,5€ / levy ja jos laskee että lauta maksaa sen 0,49€ / m niin ei liene kannata miettiä kummasta muotin tekee :)

      Poista